Tegenwoordig zoeken supermarktketens samen met leveranciers voortdurend naar mogelijkheden om te verduurzamen. Waarbij versheid, kwaliteit en smaak gegarandeerd blijven. Want verpakkingen dragen natuurlijk ook bij aan voedselveiligheid en houdbaarheid.
Zo wordt bijvoorbeeld de doos van vers gebak steeds vaker door karton vervangen en worden broodzakken van voorverpakt brood gemaakt van dunner, recyclebaar plastic. Eén supermarktketen geeft ons nóg een paar mooie voorbeelden. Zij halen aluminium uit de koffieverpakkingen en verpakken wasmiddelen in milieuvriendelijkere flessen, die 100% recyclebaar zijn. Daarnaast zien we ook dat dubbele deksels bij nootjes, tapas en toastsalades worden vervangen door hersluitbare folies en dat de bakjes zelf gemaakt kunnen worden van 100% gerecycled PET.
En er zijn nog veel meer verbeteringen mogelijk. Zwarte kunststof verpakkingen zijn moeilijker te recyclen, omdat ze gekleurd zijn met ‘carbon black’ en daardoor niet te identificeren zijn in sorteermachines. Dat is de reden dat je bijna geen zwarte verpakkingen meer ziet, maar wel witte of transparante. Net als bij de (voorheen) blauwe doosjes van de champignons.
Bovendien bevatten heel veel producten weggooilogo’s, zodat de consument bewust en op een goede manier afval kan scheiden.
Wetgeving
Alle kunststof verpakkingen moeten in 2030 recyclebaar zijn. Dat is het belangrijkste doel van de European Strategy for Plastics in a Circular Economy die de Europese Commissie op 16 januari 2018 presenteerde. Producenten en importeurs van verpakte producten hebben producentenverantwoordelijkheid. Zij zijn wettelijk verplicht om te zorgen voor preventie, inzameling en recycling van verpakkingen.
Tegenwoordig zijn alle supermarktketens bezig met een duurzaam verpakkingsbeleid. Gelukkig maar!